ukazatel čtení
ukazatel zápisu
Prvky ukazatel čtení a ukazatel zápisu jsou číselné proměnné představující offset v souboru pro čtení a v souboru pro zápis. Ukazatele lze nastavovat i číst. Při nastavení jména souboru pro čtení/zápis se příslušný ukazatel nuluje. Ukazatele jsou automaticky posouvány při čtení/zápisu dat.
celé číslo se znaménkem, 1 bajt
celé číslo bez znaménka, 1 bajt
celé číslo se znaménkem, 2 bajty
celé číslo bez znaménka, 2 bajty
celé číslo se znaménkem, 3 bajty
celé číslo bez znaménka, 3 bajty
celé číslo se znaménkem, 4 bajty
celé číslo bez znaménka, 4 bajty
desetinné číslo, 4 bajty
desetinné číslo, 8 bajtů
logická hodnota
text zakončený binární nulou (ASCIIZ)
text zakončený koncem řádku CR/LF
text s pevnou délkou
délka textu s pevnou délkou
text je ve formátu UNICODE (2 bajty)
předmět (ICO)
obrázek (BMP, JPG a některé AVI)
zvuk (WAV, MP3)
hudba (MID, RMI)
sprajt (SPR)
Datové prvky lze používat podobně jako proměnné. Zápisem do prvku se provede zápis do výstupního souboru, čtením hodnoty prvku se hodnota načte ze vstupního souboru. V případě chyby operace je nastaven
příznak chyby operace. Chyba ve formátu při čtení prvků předmětu, obrázku, zvuku, hudby či sprajtu způsobí, že ukazatel operace čtení nebude změněn.
Prvek logická hodnota používá k uložení hodnoty 1 bajt. Logická hodnota "ano" se zapíše jako číslo 1, logická hodnota "ne" jako číslo 0. Při čtení je za logickou hodnotu "ano" považováno jakékoliv číslo různé od 0.
Při čtení obrázku je kromě formátů BMP a JPEG podporováno čtení některých AVI souborů používajících nekomprimovaná 16-bitová data (formát zápisu videosekvence televizní kartou). Načtením prvního obrázku ze začátku AVI souboru budou zjištěny informace o formátu souboru, tyto informace jsou používány i při čtení následujících obrázků z AVI souboru. Zápis obrázků probíhá vždy ve formátu BMP.
Při čtení zvuku je podporován formát MPEG Layer-3 (MP3). K jeho
přehrávání může být potřebná instalace ovladače. Zápis zvuku probíhá vždy ve formátu WAV.
Prvek délka textu s pevnou délkou definuje délku textu s pevnou délkou (nejedná se o data souboru, ale o pomocnou vnitřní proměnnou).
Prvek text je ve formátu UNICODE je přepínač udávající, že texty jsou načítány a ukládány ve formátu UNICODE. Běžně jsou texty načítány a ukládány v implicitním formátu Windows - jeden znak odpovídá jednomu bajtu v souboru, kódování znaků s diakritikou odpovídá kódování Windows 1250 (ISO 8859). Znaky v kódu UNICODE jsou ukládány jako 2 bajty. Text není závislý na národním kódu systému, nevýhodou jsou vyšší nároky na velikost souboru.
Plný html kontextový help Petra - Gemtree Software & Dětské programování
Full Html Context Help of The Peter - Gemtree Software & Children Programming